O nás


Zakladajúci členovia






Maja Harmaňošová 

vyštudovala históriu a estetiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, učila dejepis a európske štúdiá na bilingválnom gymnáziu, dokumentovala príbehy disidentov z obdobia štátneho socializmu v Československu, lektorovala zážitkové workshopy pre základné a stredné školy, je spoluautorkou medzinárodnej databázy pamätných miest Monuments of Remembrance a spouautorkou metodických príručiek pre globálne vzdelávanie. V súčasnosti pracuje pre Národný ústav vzdelávania a mládeže na reforme dejepisného vzdelávania na základných školách, hodnotí školské vzdelávacie programy a učebnice dejepisu, zastupuje Slovensko v Observatóriu pre dejepisné vzdelávanie v Európe (OHTE) pri Rade Európy. Spolupracuje s organizáciou Euroclio na projekte Making Visegrad Histories Digital, ktorý vyvíja aktivity a nástroje na výučbu obdobia štátneho socializmu v strednej Európe, a na seminároch pre učiteľov.


PaedDr. Barbora Ulrichová

vyštudovala dejepis, občiansku a etickú výchovu, rigoróznu skúšku absolvovala z didaktiky dejepisu. Viac ako 20 rokov sa venuje teórii a praxi vyučovania dejepisu. Učí na 1. súkromnom gymnáziu v Bratislave a SZŠ pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním. Je spoluautorkou učebnice dejepisu pre 8. ročník ZŠ a 3. ročník 8-ročných gymnázií a dejepisného atlasu. Podieľala sa na tvorbe testových úloh pre NIVAM. Odborne recenzenzuje učebnice, metodické materiály tvorené NIVAM. Pravidelne sa vzdeláva v aktuálnych témach a trendoch vo vyučovaní, zúčastňuje sa medzinárodných konferencií, absolvovala študijné cesty zamerané na vyučovanie dejín 20. storočia v USA a v Bosne a Hercegovine. Pri poznávaní dejín kladie dôraz na prepojenie minulosti so súčasnosťou, formulovanie otázok a hodnotenie udalostí, multiperspektívnosť, rozvoj čitateľských a pisateľských zručností. Vo vyučovaní považuje za kľúčové partnerský prístup, vytváranie priestoru na diskusiu, otváranie nových tém, spoznávanie seba a svojho okolia, formovanie si vlastných postojov.


Mgr. Michael Hanzalík 

Vyštudoval učiteľstvo dejepisu a geografie na Filozofickej fakulte UK a v súčasnosti pôsobí ako učiteľ na 1. súkromnom gymnáziu v Bratislave. Vo vyučovaní rád prepája dejepis a geografiu, pretože verí, že len vzájomné prepojenie týchto predmetov umožňuje hlbšie pochopenie a širší pohľad na svet. Aktívne sa zapája do zavádzania kurikulárnych zmien vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť na škole a zároveň spolupracuje s NIVaM ako člen pracovnej skupiny. Vo svojej pedagogickej praxi kladie dôraz na rozvoj kritického myslenia – tvorí pracovné listy zamerané na kritickú analýzu historických udalostí a osobností a vedie debatný krúžok, kde študentov učí nielen argumentovať, ale aj pozorne počúvať a hľadať nové perspektívy. Pôsobil aj ako lektor a recenzent učebníc zameraných na tréning zručností, ktoré sú základom schopnosti kriticky myslieť. Vo všetkých svojich aktivitách sa snaží viesť študentov k aktívnemu a zodpovednému prístupu k poznaniu a k tomu, aby vedeli svoje myšlienky jasne a presvedčivo prezentovať


Mgr. et Mgr. Zuzana Zahradníčková

Vyštudovala odbornú históriu so zameraním na moderné dejiny a učiteľstvo dejepisu pre stredné školy na Filozofickej fakulte Masarykovej univerzity. Aktuálne pôsobí ako múzejná pedagogička v Múzeu mesta Bratislavy, kde sprístupňuje kultúrne dedičstvo a históriu mesta Bratislavy. V tejto oblasti dosiahla aj certifikát Múzejný edukátor z Metodického centra múzejní pedagogiky v Brne a v od roku 2025 zastáva aj pozíciu tajomníčky v Odbornej komisii pre výchovu a vzdelávanie v múzeách na Slovensku. Rovnako pomáha s tvorbou obsahu a grafiky pre Instagramový účet na propagáciu učiteľstva pod názvom My, pred katedrou. Popri neustálom samovzdelávaní sa v oblasti histórie, didaktiky dejepisu a múzejnej pedagogiky sa vo svojich výstupoch snaží sústrediť na prepájanie minulosti so súčasnosťou, pluralitu názorov, kritické myslenie a výchovu k ochrane kultúrneho dedičstva. 


Janka Liptáková

Vyštudovala históriu a etickú výchovu na Filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach a rozširujúce štúdium anglického jazyka na UMB v Banskej Bystrici. Aktuálne pôsobí ako učiteľka na Gymnáziu Ivana Kraska v Rimavskej Sobote, kde vedie sekciu dejepis a zameriava sa hlavne na prepájanie učiva prostredníctvom medzipredmetových vzťahov. Vo výučbe kladie dôraz na rozvoj diskusie, kritického myslenia a multiperspektívneho prístupu k histórii. Usiluje sa o to, aby si žiaci vytvárali k dejinám osobný vzťah, rozumeli im v širšom kontexte a vedeli ich reflektovať vo vzťahu k aktuálnemu dianiu. Je aktívnou účastníčkou odborných konferencií a venuje sa tvorbe metodických materiálov zameraných na moderné, angažované a premyslené vyučovanie dejepisu. Na škole pôsobí aj ako koordinátorka miestneho centra Medzinárodnej ceny vojvodu z Edinburghu (DofE), kde podporuje žiakov v osobnostnom rozvoji a napĺňaní individuálnych výziev. Pravidelne sa zapája do projektov programu Erasmus+, ktoré jej prinášajú cenné skúsenosti v oblasti medzinárodnej spolupráce, výmeny poznatkov a neformálneho vzdelávania. 


Katarína Lukáčová

V roku 2021 ukončila doktorandské štúdium v odbore slovenské dejiny na Katedre histórie FF UPJŠ v Košiciach, kde nasledujúci rok pôsobila ako odborná zamestnankyňa. Od roku 2021 bola zároveň členkou projektového tímu Národného projektu IT Akadémia, kde sa venovala vzdelávaniu školských digitálnych koordinátorov v oblasti tvorby cieľov vzdelávania a ďalšiemu vzdelávaniu vo vzdelávacej oblasti Človek a spoločnosť. V súčasnosti pôsobí ako vysokoškolská pedagogička, lektorka a metodička v Centre celoživotného vzdelávania a podpory projektov UPJŠ. V rámci Národného projektu Digitálna transformácia vzdelávania a školy je členkou predmetového tímu dejepis a zastáva pozíciu expertky na tvorbu metodík, výskumu a vzdelávania pedagogických zamestnancov. Je spoluautorkou publikácie Local History: Regionálne dejiny inovatívne, bádateľsky a digitálne a spolutvorkyňou projektov localhistory.sk a dejinoviny.sk. Spoločne s kolegyňou Miriamou Svatovou zastrešuje aj Klub učiteľov dejepisu na Slovensku a je lektorkou inovačného vzdelávania Bádateľsky orientovaná výučba v dejepise pre učiteľov základných a stredných škôl. Vo vedecko-výskumnej činnosti sa okrem didaktiky dejepisu venuje aj hospodárskym a sociálnym dejinám v prvej polovici 20. storočia v Košiciach.